2016年11月27日星期日

Kecurangan

Sebuah ikatan hanya mampu bertahan atas kejujuran hati dan berpegang atas bahu amanah.

Bila terdapat bibit bibit kecurangan dalam sebuah ikatan,maka keretakan mula kelihatan,walaupun berkurun ikatan tu terjalin akhirnya kehancuran yang bakal diundang.

Dalam perhubungan suami isteri,ia tidak dapat mengizinkan berlakunya kecurangan walaupun sebesar zarah.itu adalah kenyataan hakiki.

Islam mengizinkan poligami,tapi orang yang cuba atau yang telah mengamalkan poligami sebenarnya dalam kemelut kecurangan terhadap pasangan masing masing.Ramai orang ambil ringan dalam soal ini,menghalalkan yang haram dan mengharamkan yang halal,tepuk dada tanya selera.......

Islam sebenarnya tidak mengalakkan hambaNya membebankan diri sendiri,tapi manusia hari ini suka mencari bala untuk diri sendiri ,lantas bila sudah terlanjur,pelbagai alasan diberi lalu mengambil jalan keluar yang singkat melepaskan diri dari perbuatan curang untuk berkahwin lagi.

Pernahkah mereka berfikir balik,kata kata manis dan perjanjian yang mereka lafazkan terhadap pasangan masing masing sebelum kahwin dulu,Allah dengar itu semua.Adakah mereka faham isi kandungan semasa akad nikah tu di langsungkan di depan tok kadi dan disaksikan dua orang saksi.Itu perjanjian kita dengan Allah,Itu amanah Allah untuk kita!!!Wahai manusia ,bukalah mata,pasanglah telinga ,gunalah akal fikiran yang Allah bagi itu.ikatan pernikahan itu adalah suatu perjanjian kita dengan hamba Allah yang  Allah telah pilih untuk kamu.

Manusia pegang pada janji ,binatang tinggalkan belang.hati yang tenang,hati yang bersih ,hati yang sentiasa ingatkan Allah menentukan kita bukan sama dengan binatang yang hanya sekadar mengikut nafsu..........

没有评论:

发表评论