2009年2月23日星期一

Muslim masa kini

Baru-baru ini,sedang aku mengikuti drama Indonesia yang ditayangkan diTV3 hari Ahad,aku terserempak dengan bacaan doa selepas solat yang dibaca oleh salah seorang wataknya,sudah masuk kali kedua doa itu dibacakan,namun aku masih tak dapat "tangkap" bacaannya.aku amat tertarik dengan doa itu,ia seperti ada suatu yang menyeru aku untuk belajar doa itu.aku pun bertanya pada suamiku,dia katakan pada diriku ia adalah doa syifa,tapi dia sendiri tak pernah menghafalnya.

Keesokan harinya,aku pun pergi bertanya pada kawan-kawan Muslim aku,dari seorang ke seorang,dari yang muda sampailah ke yang tua,tak ada seorang yang boleh membacanya!Ya Allah!aku ingat aku ini orang baru saja yang tak tahu,sebenarnya ramai lagi melayu yang beragama Islam pun tak tahu.mengapa ini boleh berlaku?Bukankah doa ini doa yang bagus dan mustajab untuk diamalkan dalam hidup agar ia dapat membantu kita sembuh dari penyakit.Takkanlah Muslim masa kini yang aku kenal ini tak pernah jatuh sakit dan tak pernah berdoa?Apakah yang mereka bacakan semasa berdoa?Mengapa orang kita tak mengamalkannya?Mengapa Muslim dari Negara Indonesia boleh membacanya ?Dan jarang aku dengar doa-doa dan ayat-ayat Quran dibacakan dalam gambar Melayu tempatan.aku terus kebinggungan dan amat terkejut dengan jawapan yang diterima.Tapi akhirnya aku berjaya mendapatkan doa itu dari seorang nenek.Nenek ini macamlah nenek aku sendiri,tapi dia adalah nenek salah seorang pesakit aku .Dia amat bangga dapat mengajar aku walaupun ia tak dapat menghafalnya,tapi ia berusaha mendapatkan cetakan doa itu dari anaknya dalam satu hari saja.Nek,aku amat mengkagumi dengan dirimu!kamu adalah yang terbaik!

Apa yang aku dapat belajar dari peristiwa ini adalah sesuatu yang amat menyedihkan,kita mengelar diri kita sebagai seorang Muslim ,itu adalah secara luaran dan zahir sahaja,tapi yang batin dan hakikatnya kita ini adalah terlalu jahil dan cetek pengetahuan tentang Islam.Tingkahlaku ,kata-tutur dan pembawakan diri itu mencerminkan amalan kita,macam mana kita hendak mempamerkan diri sebagai seorang Muslim yang beriman dan membezakan diri kita dari orang-orang kafir sekiranya diri kita sendiri pun miskin dalam pengetahuan Islam.Senang untuk mengatakan itu Iman ,tapi apa itu Iman sebenarnya?Macam mana kita hendak mendidik anak-anak kita esok hari?Bila anak-anak menjadi liar,menjadi buas,menjadi kurang ajar ibu bapa menyalahkan masyarakat,menyalahkan guru-guru tak pandai mengajar ,menyalahkan pihak ini dan pihak itu,tapi mereka tak pernah melihat pada diri sendiri,adakah mereka sudah memberi ajaran dan didikan agama yang betul dan cukup?Adakah mereka menjadikan diri sendiri sebagai contoh yang baik dari segi amalan seharian?Apabila memikirkan semua ini aku mula merasa seram dan takut,terlalu takut untuk berhadapan dengan Muslim masa depan.

Islam itu agama yang indah.Islam itu mempunyai segala-galanya.Tapi ,manusia hari ini tidak begitu mengambil berat dengan apa yang ada dalam Islam.Apabila diri ditimpa musibah,atau menghadapi jalan buntu,baru teringat pada Allah,baru hendak menadang tangan memohon kepada Allah agar dirinya di lindungi,disembuhkan dan diselamatkan dari bala petaka.Kita,manusia hari ini terlalu jahil dan Imannya juga tak seberapa ,tapi Allah maha mengetahui segalanya,Allah maha pengampun ,Allah maha penyembuh segala penyakit.Sehalus zarah pun yang kita ingat pada Allah ,Dia akan mengingati kita.Tapi,pernahkah kita tanya pada diri sendiri,berapa sangat yang kita ingat pada Allah?Berapa sangat yang kita beribadah dan beramal? Berapa sangat yang kita berterima kasih dan bersyukur pada pemberian Allah terhadap kita?Wahai manusia yang masih bernyawa,yang masih boleh berdiri diatas bumi ini,pandanglah sedalam-dalamnya pada diri sendiri ,ingatlah bahawa sahnya tiada lagi Tuhan melainkan Allah,hanya Allah saja yang mencipta segala-galanya atas bumi ini,dan Nabi Muhamad adalah pesuruh Allah,ikutlah cara hidup dan amalan yang Nabi kita lakukan sepanjang hayat yang masih ada.Semoga kita sentiasa dilindungi dan diberkati.Setiap penyakit yang Allah adakan pasti ada penawarnya ,berdoalah dan ingatilah Allah,hanya Allah yang maha penyembuh dan maha berkuasa.Amin.

Untuk rujukan semua, aku tuliskan selawat syifa dalam bacaan rumi:
bismillahirohmanirrohim,
Allah humma solli alla saidina Muhammad,tibil kullubi wadawa iha fii yatil abdani wasyifa iha wanuril absori wadhiya iha wa a'lla alihi wasohbihi wabarik wasalim.

没有评论:

发表评论