2011年12月12日星期一

Hikmah disebalik dugaan

Transformasi seseorang manusia ke sesuatu peringkat atau alam selaluya tidak berlaku dalam sekelip mata .Tuhan maha mengetahui dan Dialah yang mengaturkan semua ini berlaku.
Apa lagi yang Dia hendak ubahkan,apa lagi yang Dia hendak bentukkan dalam diriku?


Aku sebenarnya masih tercari-cari jawapannya.Terlalu susah ia di faham dengan akal ,terlalu payah ia diterima dengan pengetahuan yang sedia ada.Semua orang hanya mampu sekadar memberi nasihat,apa yang berlaku ada hikmah disebaliknya.Apa yang dimaksudkan itu hikmah?semua orang pun tak tahu!Mereka hanya boleh bercakap sahaja,buku pun tulis benda yang sama,gambar yang ditayangkan tiap-tiap hari pun cakap begitu juga.
Aku berani bersumpah sebenarnya siapa pun tidak mengetahui apa yang dimaksudkan dengan hikmah dari Tuhan melainkan orang yang mengalaminya sendiri.

Bukan kita boleh berbicara dengan orang lain termaksuklah saudara kita yang paling intim,mereka tidak akan faham dan mereka tak akan mengerti apa yang kita alami sendiri.Ia adalah benar,ia adalah hidup dan ia adalah wujud!itu adalah hakikat sebenar yang berlaku pada diriku sekarang.

Ia berlaku dalam ghaib,ia bergerak dalam hati ,ia berkata-kata dalam diam,ia dilihat dalam mata yang tutup.Ia dirasa dalam alam nyata. Aku mengalaminya sendiri,macam mana hendak aku ceritakan pada orang lain.mereka tidak akan faham,mereka tidak akan percaya!Ya Allah! apa yang engkau aturkan ini semuanya adalah kebaikan untuk aku?


Ya Allah,perlukah aku berterima kasih pada engkau yang menghidupkan yang tersirat dalam diriku yang aku sendiri pun tidak mengetahui selama ini?Atau sebenarnya ,semua hambaMu juga mempunyai potensi sebegini yang mereka masih belum kamu tampilkan?

Sebenarnya bagi diriku,semuanya dari MU,engkau yang arif,engkau yang maha mengetahui setiap gerak,geri hambaMu.

没有评论:

发表评论