2016年3月20日星期日

Suara hatiku

Pertemuan aku dengan dia
 dua abad yang lalu telah di akhiri dengan
satu ikatan.........
ikatan ini telah menyatukan dua hati dan dua keturunan yang berbeza
disudahi dengan lafaz akad........disempurnakan di atas jinggang pelamin
sahabat handai ,jiran tetangga semuanya begitu kagum menyaksikan peristiwa bersejarah ini
saat berganti minit,jam berganti hari,minggu berganti bulan,tahun berganti.......

Kemanisan perhubungan kami semakin hari semakin pudar......
harapan yang penuh di dada,keseronokan yang ingin ku gabai semuanya
tidak kesampaian......ternyata aku ini terlalu mentah dalam menilai .. ......
diharapkan cerah sampai ke petang rupa-rupanya hujan turun di tengahari
keluarganya tidak dapat menerima kehadiranku
terlalu banyak rajau dan duri aku tempuhi ,tomahan dan cacian yang aku dengar
namun aku diam ,aku simpan semua di sudut hati kecilku ini
hanya air mata yang menemaniku di waktu malam,pena yang mencatatkan ketidakpuasanku dalam dairi......

Aku lepaskan segalanya untuk mengejar kebahagiaan bersama dia
aku tinggalkan kawan-kawanku ,aku tinggalkan ibuku ,aku tinggalkan adik-beradik ku
semata-mata untuk hidup bersama dengan dia,tapi ternyata selama ni hidupku tak bahagia,hidup aku terseksa.....jiwa dan raga ,zahir dan batin.
kini dia sudah berubah,tiada lagi belaian kasih,tiada lagi kata-kata yang menghiburkan hati,tiada lagi pandangan mesra,tiada lagi gurauan ........
yang ada hanyalah ungkitan ,suara-suara sumbang,suara-suara tengking,kata kata kesat.........
rumahtangga semakin tergoyang,hubungan kami  semakin renggang.....hatiku semakin hancur!

Terlalu seksa..........terlalu perit.......terlalu sakit ..........
aku tak sanggup lagi meneruskan kehidupan sebegini.......tak sanggup.............


Aku pasrah.....aku serah.......aku mengalah dengan ketentuan Mu
aku rasa hanya samapai disini saja yang mampu aku lakukan
biarlah apa yang akan terjadi,aku terima saja pemberian Mu kepada ku
aku terlalu letih,terlalu hampa,terlalu .........tiada kata-kata lagi yang boleh aku lafazkan
Ya Allah,engkau yang menentukan terbaik untuk ku...........

没有评论:

发表评论