2009年8月12日星期三

maut di alam nyata

Setiap kali aku jatuh sakit,diriku rasakan maut semakin mendekati.Sakit ,mengingatkan kita pada maut, dan ia juga mengingatkan kita pada Allah.Aku sedar dan aku tahu bahawa Hidup dan mati ditangan Allah,kita manusia hanya dapat berusaha dan beriktiar untuk menyembuhkannya.Tapi ,bila setiap kali aku sakit,aku selalu mengeluh,aku selalu menangis ,aku selalu bertanya,sampai bila lagi aku perlu diuji sebegini?



Aku masih belum sampai pada tahap penyerahan yang sebenar-benarnya pada Allah.Aku malu,aku binggung.Mengapa musibah demi musibah ,mengapa dugaan demi dugaan yang perlu aku mengharungi ,tak habis-habis?Ya ,Allah hambaMU dah terlalu letih ,terlalu lemah untuk meneruskannya lagi.Seksa,ia terlalu seksa .Hidupku kini dah tak bermakna,badanku terlalu lemah untuk membuat tugas-tugas harian,rumahku tak terurus,anakku dan suamiku tak dapat kasih sayang yang sepenuhnya dari aku.Aku dah banyak tinggalkan tanggungjawabku sebagai ibu dan isteri.Ya Allah ,engkau yang Maha mengetahui segala-galanya.



Pantang maut sekiranya ajal masih belum sampai,aku tahu semuanya .Tapi,bila dalam keadaan sakit yang menyeksa,aku masih tak dapat menghayati itu sebagai suatu pemberian Allah .Suamiku selalu berkata pada diriku,bukan semua orang dapat merasai apa yang kamu rasa,termasuklah apa yang kamu sedang alami sekarang,iaitu sakit yang nampak dengan mata kasar dan sakit yang tak dapat dilihat.Anggaplah ia sebagai suatu nikmat yang Allah berikan pada kamu. Allah hanya menguji segolongan hambaNya yang Dia sayang,tapi ujian yang yang berturut-turut ,bertahun-tahun membuatkan aku begitu lemah,begitu letih. Memang senang berkata-kata bila diri sendiri tidak mengalaminya,tahukah dia aku ini terlalu sakit dan seksa?Bukan sehari dua,tapi dah terlalu lama aku hidup dalam keadaan sakit ini.


Aku sebenarnya memerlukan masa dan peluang untuk mengenali Tuhan dengan lebih dekat lagi.Aku patut bertawakal,patut menyerahkan sepenuh jiwaku atas ketentuanNya.Mengapa aku masih bertanya,mengapa aku masih mengeluh ,mengapa aku masih menyalahkan orang lain?
Ya ,Allah tunjukkanlah aku jalan yang sebenar-benarnya,bimbinglah aku dan matikanlah jiwaku,bersihkanlah jiwaku yang kotor ini ,agar aku dapat betul-betul bertaqwa kepada engkau..hanya pada engkau aku merayu dan pada engkau aku menyerah!Hidup mati adalah hak engkau,sekiranya aku ditakdirkan mati pada usia sebegini,matikanlah aku dalam keadaan yang beriman.Amin.

没有评论:

发表评论